Aquest any toca Suïssa; els seus ports de muntanya, les seves muntanyes plenes de camins, els seus prats verds, la seva netedat, els llocs per visitar, l’aire que es respira, el seus formatges, la seva xocolata,els seus francs suizos, (osti que car...) en fi, tot junt fa que tornem a repetir Suïssa per quarta vegada. Això si, la primera que la fem amb moto i que trepitgem els seus ports de muntanya.
En aquesta crònica i trobareu de tot; els ports de muntanya que la majoria ja coneixeu, sigui amb moto o cotxe, unes rutes a peu per excursionistes de dificultat baixa i turisme per a turistes.
En alguns casos, hi ha l’ informació, però no ho hem fet per falta de tems i/o de ganes, però la deixo igualment per que pot ser interessant com a punt d’informació.
09/08/2013 Hostalric-Valence-Grenoble-Albervitlle 650 km.
Sortim d’ Hostalric a 2 quarts d’onze del matí, sense preses,
amb destinació a Albertville. Aquí farem nit en un Fast hotel, (52 eur. Amb esmorzar inclós, correcta per fer nit) ja que fer tot de una tirada fins a la destinació ho considerem massa pallissa d’autopista. Aquesta cadena te de interesant a part del preu, que la reserva es pot anular fins a les 18:00 del mateix dia d'entrada.
Des de Figueres i fins a Grenoble ens ha acompanyat el vent amb poca intensitat, excepte a la zona de Narbona amb ratxes mes fortes però no pas violentes. De totes maneres, al final es fa molt pesada la conducció amb vent.
Aprofitem per fer un caché a prop del hotel : El OLIMPIC
Albertville va ser seu olímpica d’hivern en el any 1992, concretament en el mes de febrer.
10/08/2013 Albervitlle-Petit Saint Bernard-Gran Saint Bernard-Martigny-Grimentz 306 km.
Avui comencem a fer un parell de ports. L’ avantatja de ser només a 300 kms. de la nostra destinació, fa que ens ho agafem tranquil•lament.
Fem el primer port del dia: Petit Saint Bernard.
Com que tenim temps i encara que fa fred, ( ja anem abrigats) fem un caché a prop del coll.
Baixant del petit Saint Bernard en direcció Aosta comencem a disfrutar de la bellesa de l’entorn: montanyes , verd i aigua.
A mesura que ens acostem a la zona d’Aosta, comencem a notar el canvi d’altura amb la calor. Ens comença a sobrar roba, però com que tornem a pujar ràpidament, ho deixem estar: ja veiem els primers rètols del Grand Saint Bernard i les seves primeres corbes.
La fita de frontera entre Italia i Suïssa, on sembla que la carretera es va construir en el 1931 (dic jo...)
Un cop arribem a la zona de l’Hospici, dona la casualitat que ens trobem amb la passejada de gossos Sant Bernat i sense baixar de la moto, podem fer un parell de fotografies.
Per el que estigui interesat amb els tema dels gossos, us deixo un enllaç sobre el meseu dedicat exclusivament a la seva historia. Es a Martigny.
El museo St-Bernard - Suiza Tourismo
Anem baixant ja el port en direcció Martigny i ens trobem petites joies fent una bona traçada a velocitat..... dons la que pot!
Ja ens queda poc per arribar a l’apartament, be, ens queda una hora llarga ja que no volem agafar l’autopista i patim les giroles i volum de tràfic prou important al ser dissabte. De fet, no volem comprar la vignette (40 FRS) ja que només coincideix un tram d’autopista de 40 km en aquesta zona d’entrada a Suissa. La resta de la setmana, no hi ha autopistes per la zona a visitar.
Arribada a Grimentz. Poble de muntanya a 1572 metres i que pertany a la Val d’Anniviers, en el cantón del Valais.
Régions Grimentz / St-Jean / Valais
Aquesta altura de 1.572m. es agraïda per el seu clima, ja que la temperatura màxima ha estat de 21º i la mínima crec que de 15º.
El poble el tenen ple de flors per tot arreu, fins i tot a les paelles que hi han per arribar al poble.
11/08/2013 Grimentz-Zinal-Grimentz 20 km.
Jornada de descans de moto. Avui i coincidint amb uns amics que estan en el poble veí i que ja els queda dos dies de l’estada, fem una excursió a peu tots plegats.
Anem de Zinal al Refugi del Petit Mountet.
Nomès començar a caminar, ens trobem amb una fromatgeria que tenen les vaques a la teulada. (Desconec si les munyegen directament desde l'obrador)
Arribada al refugi
Migdiada desprès de la caminada.
i per recuperar forces, una fondue i vi de garriguella.......
12/08/2013 Grimentz-Lauterbrunnen_Grindelwal-Broc-Gruyere-Grimentz 378 km
Avui jornada motera-turística. En teoria, aquesta era la ruta prevista, però al final ho varem escurçar i no varem visitar Broc i Gruyères, que ja ho varem visitar en el 2006. De totes maneres, ho explicarem per si es del vostre interès futur.
La ruta d’avui es completament turística i amb diferents elements de visita: moto, tren i a peu.
Per anar de Grimentz a Lauterbrunen per visitar unes cascades interiors, utilitzem el transport de vehicles de la “renfe” suïssa.
Amb aquest transport, reduïm 100 km de conducció per carreteres de muntanya i el preu es de 16 CHF d’anada i el mateix per la tornada. Inclou, la moto i passatgers. El preu del cotxe es de 24CHF i els dels autocars, n.p.i., però també pugen al tren.
Transport des automobiles au Lötschberg - Sans stress à travers les Alpes
El funcionament es el següent:
Al darrer vagó de tren es tancat i s’utilitza per les motos i la meitat del vagó son seients i lavabos i la resta i poden pujar unes 8 motos. A partir del següent vagó, ja son tots descoberts i tots els vehicles pugen en aquest vagó i es traslladen fins el primer vagó, travessant tots els vagons fins que queda ple.
La sortida es al revés: primer surten els cotxes i finalment les motos, per lo que tenim que travessar tots els vagons fins arribar al primer.
A la tornada, el vagò de les motos queda al inici del tren, per lo que tenim que travessar tots els vagons fins arribar al nostre.
Lo mes curiós es veure els autocars. Aquets pugen primer que els turismes i ho tenen tant just que tenen que plegar els miralls.
Un cop baixats del tren, ens dirigim a Lauterbrunen. Es una vall que està ple de salts d’aigua.
També es famós per unes cascades en l’interior de la roca, fruit del desgel de la muntanya: la Junfrau.
Es impressionant la quantitat d’aigua i el soroll que fa. La visita s’inicia a l’interior de la falla pujant amb un ascensor interior fins a la meitat. A partir d’aquí es puja a peu per el costat de les cascades. Preu de l’entrada 11 CHF
La falla es diu TRUMMELBACHFALLE
Per mes informació, aquí Trümmelbachfälle ? El valle de las 72 cascadas - Suiza Tourismo
Un cop feta la visita, fem ruta per Grindelwal. Una vall plena de cases típiques de Suiza i amb la muntanya anomenada Eiger.
Una foto tot dinant i gaudint de la roca.
A partir d’aquí la ruta continua cap a Broc per visitar la fàbrica de xocolata CAILLER i desprès el poble de GRUYERES.
En aquesta ocasió, no varem fer la visita per que anàvem curs de temps i varem tornar amb el tren. De totes maneres us ho explico i poso fotos i enllaços.
BROC - Fàbrica de xocolata CAILLER.
Amb l’entrada, et permeten de fer una visita guiada al recinte interior i acabes amb una GRAN DEGUSTACIÓ de totes les seves xocolates. Us puc assegurar que el que li agradi la xocolata, en queda ben fart!.
A la sortida de la fàbrica disposen de una botiga amb totes les seves xocolates
Info: Fábrica de Chocolates Cailler - Suiza Tourismo
GRUYERES – Fàbrica de formatges.
El poble de Gruyères es molt bonic. Està tancat al transit rodat i tot el carrer es de pedra. També disposa de un castell que es pot visitar.
La formatgeria es pot visitar i comprar formatges. Estar al peu del poble, ja que Gruyeres està en una zona elevada.
Info: Gruyères ? El castillo y la pequeña ciudad - Suiza Tourismo
13/08/2013 Cabane de Moiry 14 km
Avui toca excursió a peu. Es una pujada de 1h 50 minuts per salvar un desnivell de 506 m. La iniciem a 2.344 m i la cabane es a 2850 m.
El recorregut es molt ben parit, ja que pasem per el costat de la glacera de Moiry i un cop a dalt, podem veure els cims de mes de 4.000 m. .
Ah! També varem fer un cache darrera la cabana (a 2.850m.).
Tot plegat, expectacular.
14/08/2013 Grimentz-Nufennen-Sant Gotardo-Furkapass-Grimselpass-Oberaar-Grimentz 308 km. (La prova del 9 reduida al 7 i 1/2)
Jornada motera amb incidència inclosa: Només Sortir de Grimenz, veig que el GPS s'ha m’apaga. Ho miro i resulta que el connector del GPS està fet pols i no arriba la corrent de la bateria, buffff. Començo a pensar que fer, com ho fem, etc. fins que em dic: total, la tinc tota en el caparró la ruta. Desprès d’haver dedicat molt de tems a crear la ruta amb el map source, modificar-la, revisar-la i tornar-la a revisar, dons no tinc per que perdrem. Dons arranquem que això està xupat!
En un principi estava previst fer la Prova del 9 (ja comentat en el foro) però al final varem deixar estar el Sustenpass per afegir una carretera que pràcticament no coneix ningú i en canvi estar al costat mateix del Grimselpas: Panoramestrasee Oberaar.
En tots aquets ports, es pot gaudir de la moto, ja que encara que hi hagi autocars i autocaravanes, hi han forçes rectes per fer avançaments sense risc.
Les fotos dels diferents ports.
Nufenenpass: carretera amb bon estat i ràpida tant la pujada com la baixada.
Via Tremola: Sense gps no vaig ser capaç de trobar l’inici. En un principi, tot i la gran quantitat d’indicadors amb color blau i color verd,
em creia que anava correcta,
però al cap de pocs kilòmetres, un altre cruïlla de tots colors.....
Airolo i la seva cruilla de carreteres
i quant me’n adono, ja quasi estic al St. Gotardo i veig la Trèmola a l’altre costat de la muntanya.
Cap problema; quant vaig arribar a dalt, baix fer unes quantes paelles adoquinades de baixada. Em vaig treure l’espina. Fa gracia veure-la i provar-la, però 7 kilòmetres tremolant..... dons tampoc no cal.
Saint Gotardo: El que menys em va agradar. Carretera massa ampla. Suposo que al ser l’entrada d’Itàlia a Suïssa, dons i varen dedicar mes calerons.
Furkapass: Entretinguda i bon estat. La pujada pots gaudir de les seves vistes i de un tren cremallera de carbò que fa la seva pujada per la part mes fonda de la vall) i pel que fa la baixada, fantàstic la panoràmica que enllaça el Furkapas i el Grimselpas.
Grimselpass: Mateixes característiques que el Furka, encara que no la varem fer complerta.
Panoramestrasee Oberaar: Aquesta carretera de 6 km només te accés en un sol sentit, per lo que està regulat per un semàfor.
Quant son les hores en punt, semàfor en verd per l’anada, i quant son l’hora i mitja, 10 minuts per tornar.
No hi ha barrera i sembla que es respecta, al menys jo no em vaig trobar cap vehicle de cara. De totes maneres, vaig anar molt en compte, per que entra estreta i els pendents al costat mateix de la carretera, no valia badar.
Les vistes espectaculars. No es una carretera per corra, si no per gaudir del paisatge.
15/08/2013 Turisme de zona en moto i a peu. 74 km
Avui es el darrer dia a la vall i aprofitem per fer la visita turística de la zona. Visitem els poblets de la vall i acabem fent una excursió de una parell d’hores i 4 cachés....
Llac de la Bayenna. Una excursió de 50 minuts de pujada. L’acabem a dalt del llac fent un cache i esmorzant en els peus del llac, tot gaudint de l’entorn.
Zinal es un poble molt turístic, de on surten les principals pujades als cims de la corona imperial. Cims de mes de 4.000 m. (o sigui: cims-panotxes)
Chandolin es un altre poble de la vall on també es zona esquiable. De fet, tots aquets poblets de la vall disposen de remuntadors per arribar a les pistes d’esquí. A l’estiu, els tenen tots oberts per poder anar a fer excursions.
Aquest any i coincidint amb el 20é aniversari de la creació de la vall de Anniviers (es varen agrupar tots els poblets) sota la condició de pernoctar en aquesta vall, et donava dret a utilitzar els autobusos, els remuntadors, les piscines, les pistes de tenis, etc...
i així es com queda el poble en plé hivern
16-17/08/2013 Grimentz-Nimes-Hostalric
Dia de transició. La tornada la fem en dues jornades.
La nit la fem a prop de Nimes en un hotel del grup FastHotel. El preu es de 63 eur amb esmorzar inclós i sorpresa: amb aire climatitzat a la chambre.
Collunut, per que a part de portar una dotzena de rajoles de xocolata per la família, en hem cardat de calor des l’arribada a Grenoble i fins a l’hotel.
El dissabte, sortim d’hora per evitar la calor del mig-dia i poder dinar a casa. El tems ens ha acompanyat amb petits rujats i una mica de vent on ja sabeu de sempre: Narbona.
L’autopista en direcció nord, bestial!!!! Uns 100 km de retenció entre Nimes i Narbona. En direcció sud i degut a un parell de topades, hem fet uns 10kms de cami per el voral, ja que estaven parats.
I això es tot.
Per nosaltres han estat unes vacances de luxe: Sense calor, amb unes excursions de nassos, uns ports collonuts i un poble i apartament que ens hi hem trobat a gust.
Per mes info: consulteu la guia mikelin
Salut