Aquesta crònica ha estat publicada a Mototurisme.cat. Concretament aquí Mototurisme :: Rutes, cròniques i viatges
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Durant 23 dies del mes de novembre de 2011, en Monxo i un servidor vàrem visitar els 3 països més australs del continent africà. Això m’ha permès solucionar el problema meta-geo-físic que tenia amb en Ra-mon de si el Sud del Sud, és el Nord. Ara ja ho puc confirmar. Tal com ho sospitava, el Sud del Sud és el Nord.
No ha estat cap “aventura” africana, tal com el tòpic ens fa pensar. Ha estat un autèntic viatge de Turisme en Moto, és a dir de Mototurisme. Hem estat als 3 països més rics del continent, amb un nivell d’infraestructures i serveis comparable (i moltes vegades superior) a qualsevol país d’Europa
Àfrica canvia. Dels grocs i vermells del nord a tots els matisos del verd sub-saharià, ara cal afegir el gris i negre de l’asfalt. El mateix color que tenim a casa nostra.
http://www.indexmundi.com/map/
Cap problema a les fronteres, ni de seguretat enlloc. L’allotjament ha estat variable, però jo diria que superior a tot arreu al comparable europeu. Els preus d’una nit amb esmorzar, ha variat de 15 a 40€, amb una excepció a Sesriem, a l’entrada del Parc Nacional del Namib on va ser de 60€ la nit ( amb sopar i esmorzar inclòs) i una altra a Grootfontein on va ser de 10€ (sense esmorzar). A Sud-àfrica, la possibilitat dels “Backpackers” http://en.wikipedia.org/wiki/Backpacking (res a veure amb els albergs o els “Hostels” europeus) i dels B&B ens han permès escollir entre una gran oferta de qualitat i preus. Senzillament. has de tenir el temps per buscar.
Ruta feta
El viatge en avió va ser tant comfortable o descomfortable com qualsevol viatge d’avió de més de 16 hores. Vam escollir fer escala a El Caire per tal d’estalviar i viatjar de nit per no perdre un dia. No és aconsellable. Millor pagar 100€ més i fer-ho directe o amb una escala més propera (Amsterdam, Paris, Madrid...) i viatjar en el mateix dia, ja que pràcticament no canvia el fus horari (+ 1 hora).
Cinc hores d'espera a l'aeroport de El Caire
Vam tenir la sort (gràcies Storm) de trobar-nos amb en Xavier i la Júlia, que ens van acollir a casa seva i ens van fer de cicerones per Johannesburg (gràcies de tot cor). Això ens va permetre d’estalviar molt de temps i sobretot mals de cap.
En Xavier, la Júlia i en Montxo
Molt interessants els articles seus a la Vanguardia i les reflexions sobre Àfrica i el món en general. Aquesta és el seu blog: HugeDomains.com - XavierAldekoa.com is for Sale (Xavier Aldekoa) Molt aconsellable el seu e-book “Viaje al corazón del hambre”. Es pot descarregar gratuïtament aquí 'Viaje al corazón del hambre', de Xavier Aldekoa
Recuperant forces
Hem aconseguit les 4 fites que ens havíem marcat . http://www.mototurisme.cat/viewtopic.php Hem fet gairebé 9.500 km (200 amunt-200 avall segons la moto) amb un consum mig de 5.6 litres/100 km. Jo diria que d’aquests 9.500, 9.200 per un asfalt immaculat i encara diria que uns 8.500 en línia recte. Vull dir que hem fet tirades de 200 km sense ni un revolt...
Quilòmetres i quilòmetres rectes
Les motos, (llogades a Motorcycle Hire in South Africa with Karoo Biking - Motorbike Rentals/Hire) unes V-Storm 650 han anat perfectes....per asfalt. Autonomia (uns 300 km), comoditat, cap vibració, capacitat de carrega, aplomades als revolts, protecció al vent suficient...res a veure amb les GS650 de la Patagònia (veure "GH" Patagònic). Ara, a la que sorties de l’asfalt, les coses canviaven i aquí la BMW li donava 100 voltes a la japonesa. Potser era la unitat que dúiem, però un recorregut curt d’amortidors (que no vàrem poder regular per dur trencada la rodeta que ho permet), una direcció inestable, un excés de pes, una frenada inexistent i uns neumàtics mixtes, Pirelli Scorpion MT gens adequats per anar per pista (sobretot de sorra) la feien gairebé indomable.
Karoo-biking. Molt professionals
El Kalahari em va decebre força. Tot i haver preparat una ruta teòrica de 200 km de pista, ens vam trobar la sorpresa de que ja estava asfaltada. 200 km de recte a uns 42ºC. Tant pla que no hi havia cap perspectiva. Els matolls i acàcies que envoltaven la carretera no et deixaven veure més enllà de 50 metres al voltant. Monòton, calent,.... avorrit.
Parada per hidratar-nos i reposar de la llarga recta
Sort que ens recuperàvem al arribar a les tendes dels campaments. Totes les comoditats d'un hotel
El delta de l’Okavango, és una altre cosa. Un delta immens (entre 15.000 i 22.000 km2, com les províncies de Barcelona, Tarragona i Girona juntes) que desapareix al mig del desert a 940 metres d’altitud. Amb una indústria turística molt desenvolupada que aplica el principi de “menys però més” com a tot el país. Vull dir, menys turistes, però amb major nivell adquisitiu. (igual que a Lloret, diguem-ne.... :lol: :lol: ) Això implica que si no t’espaviles, pots acabar pagant molt i molt per els serveis. A Maun, la capital, pots trobar de tot (des de un Fast-Food a un restaurant de 5 estrelles).
Capvespre al campament
La nostra suite a Maun
Restes que deixen alguns animals quan saben que hi ha algun rei aprop :lol: :lol:
El nostre barquer a la descoberta de l'Okavango. La barca és un troc buidat
Al mateix passa a Kasane, pas gairebé obligat per anar a visitar les cataractes Victòria i porta d’entrada nord del parc nacional de Chobe. Aquest parc, juntament amb el riu del mateix nom, és el lloc perfecte per veure gairebé el compendi sencer d’animals africans.
Arribada a les cataractes Victòria
Només cal veure un mapa per entendre que la frontera amb Namíbia és totalment artificial. Un llarg dia de 950 km ens va permetre arribar a les portes del Parc d’Etosha, acabat d’incendiar i impossible de creuar en moto. Amb la informació dels viatgers sobre la dificultat de veure animals i lo depriment del paisatge cremat (més el preu de l’allotjament i la entrada) vàrem decidir seguir fins la Costa dels Esquelets, porta d’entrada al desert de Namib (el més antic del món) i punt de cria per els lleons marins.
Restes de naufragi
El desert i el mar a tocar
A Cape Cross, la major colònia de lleons marins d'Àfrica
La sorra del Namib, diferent a qualsevol altre desert que conegui. Fascinant
Amb això vam complir el objectius, però com que teníem ganes de més, vam allarga uns 3.000 km la ruta per anar a ciutat del Cap, Cap d’Agulhas (el cap més septeptrional d’Àfrica i punt de trobada de l’oceà Índic i Atlàntic), les Drakenberg (cadena muntanyosa, frontera amb Leshoto i Patrimoni de l’Humanitat) abans de tornar a Johannesburg i aprofitar per visitar Soweto i el museu de l’Apartheid.
Efectes col·laterals de la investigació sobre les cerveses locals
Cap d'Agulhas. Autèntic lloc de trobada dels dos oceans
Les famoses xemeneia de Soweto. Fan "pònting" entre elles
El museo de l'Apartheid. Un cop de puny a la consciència. Una vergonya per tota l'Humanitat
Cal afegir el desastre de la guia de Botswana de l’editorial Bradt que tot i ser del setembre de 2011 estava totalment desfasada en quant a preus i referències (restaurants, hotels, et...). En canvi va ser molt útil la informació del GPS (gràcies Panotxa) els mapes de Welcome to Tracks4Africa ens van ajudar moltíssim, tant a les carreteres, com a les pistes i sobretot en la informació de gasolineres, allotjaments, càmpings, etc...
Fins aquí el resum del viatge.
Ara si no teniu son i encara us queden ganes, podeu llegir amb més detall el viatge de cada país.