L'1 de novembre de 2009 iniciem el viatge que ens portarà a Mali, a la comuna d'Hombori, regió de Mopti.
El destí final és el poblat d'Hombori, al Sahel (entre la zona desèrtica del Sahara i la sabana africana).
En aquest petit poble hi ha un hospital-ambulatori per donar assistència mèdica a tots els habitants de la zona, no hi ha cap metge fix, només un infermer i de tant en tant algun col·laborador fent tasques de voluntariat.
Tampoc hi ha cap vehicle preparat per transportar els malalts a l'hospital important més proper, a més d'un centenar de quilòmetres.
Es tracta de portar quatre ambulàncies que es vendran a gent de la zona. S'han de vendre (i no regalar) per assegurar-se que el cotxe arribi a algú que tingui els recursos necessaris per mantenir-lo en funcionament, cuidant-lo i reparant-lo quan s'espatlli.
Els diners que es recullen es destinen als múltiples projectes que es fan a la zona.
Les ambulàncies les ha donat una empresa a «CCONG Ajuda al Desenvolupament» i un grup de vuit voluntaris som els encarregats de fer-les arribar al destí.
Aprofitem al màxim l'espai de càrrega disponible per portar material sanitari, escolar, roba, etc. a la mateixa zona
------------------------------
dia 1 - Travessa de la península
Sortim de matinada i després de circular tot el dia per les autopistes i autovies espanyoles arribem a Algesires al voltant de les dues de la nit.
Ens informem de com agafar el ferri al matí, horaris i preus.
Dormim dins les ambulàncies a la mateixa filera de vehicles davant el moll on carregarem els cotxes per travessar l'Estret.
------------------------------
dia 2 - Entrada al continent africà
Ens llevem d'hora i comprem els bitllets pel ferri (90€ per furgoneta+conductor i 3,5€ per cada passatger).
A les 9:30 comencem a travessar l'estret de Gibraltar.
Abans d'arribar a Tànger el vaixell s'atura una estona a l'entrada del port per problemes d'espai.
Entrem a port al voltant de les 11 del matí, fa un dia lleig i plovisqueja.
Sortim de la panxa del vaixell i els guàrdies ens desvien cap a una cua de vehicles i ens fan aturar mentre veiem que la resta de cotxes i camions van directes cap a la duana on després de verificar-los el passaport i la càrrega del vehicle entren al Marroc.
Mentre preparàvem el viatge, la ONG per la que transportàvem tot el material va demanar un permís per transitar pel Marroc amb les ambulàncies. Aquest paper hauria d'estar-nos esperant a la duana però pel que sembla encara no ha arribat (més tard descobrirem que es va encallar entre l'Ambaixada d'Espanya al Marroc i el Ministeri de Transports Marroquí).
Al capvespre, i veient que la cosa va per llarg, sortim tots a peu cap a la ciutat per tal de buscar algun lloc on sopar i passar la nit.
Pel camí ens trobem a una senyora que treballa de «transitària» i diu que l'endemà mirarà d'ajudar-nos a veure com poder desencallar les nostres ambulàncies: إن شاء الله (In šāʾ Allāh).
Ens allotgem prop de la Medina a l'hotel Mamora (100 DH per persona/nit, 1€ = 11Dirham). Anem a sopar i mengem sopa de cigrons i brotxetes (18 DH). Voltem una estona pels carrers i ens assentem a una terrassa per prendre el te amb menta.
Anem a dormir poc després de les 9.
------------------------------
dia 3 - 2on dia aturats a Tànger
Ens llevem tots força d'hora amb el nerviosisme de no saber quan de temps ens caldrà per solucionar la paperassa que es necessita per passar la frontera amb les ambulàncies i el material.
Esmorzem al Cafè Central (cafè amb llet, pa, mantega, melmelada, mel) per 20 DH.
En vistes que la nostra estada a la duana de Tànger anirà per llarg i perquè la Marta no es trobi sola (aquesta nit ha d'arribar a Marràqueix en un vol des de Barcelona) la Montse i l'Eva agafen el tren per anar a Marràqueix.
Mentre en Ramon i en Dani enceten els tràmits amb la transitària del port, en Manel, en Jordi i jo anem al consulat a parlar amb el xofer del cònsol (ha ajudat a altres grups) però ens explica que les coses han canviat i que no pot fer res per agilitzar la situació.
Passegem per la ciutat i entrem a un cybercafè (6DH/hora)
Anem a dinar prop del port (tagine per 40DH).
A la Medina veig que hi ha una casa dels «Hermanos Franciscanos de la Cruz Blanca» i com que a la meva feina hi tenim relacions comercials anem a parlar-hi per veure si ens poden ajudar.
El superior (Hno. Mikel) ens explica totes les dificultats burocràtiques que tenen amb l'administració marroquina i ens diu que ens ho agafem amb calma i que tard o d'hora ens deixaran passar.
Mes tard parlo amb en en Rafael de CCONG i em diu que ja ha arribat el fax que esperem i que l'envia a la transitària i també n'envia una còpia a les oficines de HHFF.
En Rafael, tot i la distància, fa el que pot i més. No estic gens d'acord amb les crítiques que fan alguns membres del grup molt atabalats i molt nerviosos pel temps que estem perdent aquí aturats.
A l'Àfrica cal anar-hi d'una altra manera, no voler planificar tant els horaris de què farem a cada moment. El temps no es mesura igual que a Europa, de fet els africans diuen que «vosaltres teniu els rellotges però nosaltres tenim el temps»
Anem a sopar peix fregit en un local força cutre, donem els caps i les espines a un gat que volta per allà però sembla que va molt tip i gairebé no en fa ni cas.Paguem 20DH per cap.
Després anem a fer el té en un bar que té una balconada amb vistes sobre el carrer.
------------------------------
dia 4 - 3er dia a Tànger
Aquest matí he demanat al recepcionista de l'hotel a veure si podia pujar al terrat i m'ha deixat les claus. Hi ha una bona vista de la ciutat i he fet algunes fotos.
Surto a caminar pels carrers estrets del souk. Per 1DH compro un trosset de pastís regat amb mel a un venedor del carrer.
A aquesta hora hi comença ha haver molt de moviment, obren les botigues, els nens van a l'escola i la gent a treballar.
Hi ha molts carrers sense sortida i arribo fins a la kashba
Continuem els tràmits a la duana, sempre fa falta algun paper, anar a algun lloc, trucar, fer fotocòpies de tot, etc
Mentrestant la cua de furgonetes va variant, marxa gent però n'arriba de nova carregats fins al capdamunt.
A alguns els fan buidar tota el contingut al terra (sort que no plou) i els polis els «rajen» els paquets i bosses amb molta mala llet, fa pena.
Per fi, a les 5 de la tarda sortim de la duana !
La transitària ens ha ajudat a aconseguir tota la paperassa i ha fet les negociacions amb els duaners.
El cost ha estat de 150€ pels honoraris (tot i que diu que la seva tarifa habitual és de 250 però confia que li portarem més clientela), 50€ per l'inspector de duana i 50 DH pel poli que ens reclamava que li paguéssim l'aparcament d'aquests tres dies
Omplim de benzina i conduïm sense parar per l'autopista de Tànger a Marràqueix passant per Rabat i Casablanca. Ens aturem a sopar i dormir en una àrea de servei de l'autopista a 80 kms de Marràqueix
------------------------------
dia 5 - Marràqueix
Al aixecar-nos ens adonem que l'àrea de servei de l'autopista està al mig del desert.
Encara no estem gaire acostumats a veure aquests paisatges desolats que de mica en mica seran els més habituals.
Arribem a Marràqueix i aparquem al parking de l'hotel Menara on per pocs diners (3€) podem deixar els 4 vehicles tota la nit sota la custòdia del guardià.
Nosaltres, però, ens allotgem molt a prop de la plaça Djemaa el Fna, al Riad Hotel Challah (100DH 1 pax, 150DH 2 pax, 200DH 3 pax)
Marràqueix va ser creada al segle XI aprofitant la seva situació estratègica al ser un lloc de pas obligat per les caravanes que anaven a l'Àfrica travessant el Sahara.
Té el mercat (soc) més gran del Marroc, tot un reguitzell de carrerons que encara fa destacar més la grandiositat de la plaça Djemaa el Fna.
Quan arriba el vespre la plaça de mica en mica es va omplint de venedors de sucs i tes, aiguaders, gent explicant històries, encantadors de serps, mags, músics, parades on poder menjar sopes, carns a la brasa, cargols, fruites, etc.