Abans de començar: Aquest manual l’ha fet Albur pel fòrum de viatgers rodem.cat. L’autor ha fet el tutorial amb la seva pròpia moto , les seves eines i els seus coneixements, obtenint els resultats que es mostren, i per tant, no accepta cap responsabilitat sobre els possibles desperfectes que es puguin produir en motos alienes.
MANUAL PEL DESMUNTATGE I NETEJA
DELS COL·LECTORS D’UNA BMW R1200GS
En el següent tutorial, veurem com es desmunten i netegen els col·lectors i l’escapament d’una BMW R1200GS del 2007 (la moto ha de tenir els col·lectors cromats de sèrie. Si la vostra moto no els té i té col·lectors normals, no perdeu el temps que no quedarà be)
Material necessari:
- Tornavís pla petit
- Clau allen de 4
- Carraca amb els gots de 10 i 13
- Clau fixa de 15
- Clau torx T40
- Clau torx T30
- Maça de nylon
- Afluixa cargols tipus 6 en 1
Al lio:
Començarem traient el cubrecarter, que té 4 cargols de característiques diferents, de manera que després, a l’hora de tornar a muntar-los, no hi ha marge d’error perquè només entren en un lloc. Per treure’ls haurem de menester la carraca i els gots de 10 i 13.
Un cop desmuntat, aprofitarem per netejar-lo amb algun desengrasant tipus KH7 i una esponja o drap(és una peça pintada, i si li doneu amb el nanas saltarà la pintura!)
Un cop tret el cubracarter hem de treure el silenciós del l’escapament. (el tubarro que en deien alguns J)
En primer lloc traurem la brida que uneix el silenciós als col·lectors, que és aquesta:
Per fer-ho utilitzarem la clau fixa de 15. En el meu cas va ser impossible afluixar-la per les bones, ja que estava molt castigada per l’òxid, de manera que la vaig ruixar amb afluixa cargols i finalment vaig haver de recórrer a mètodes més expeditius amb la maça de niló
Un cop afluixada la brida, anem a la que ens subjecta l‘escapament al xassís, que és la Torx T40 que es veu a la imatge; aquí no afluixeu els dos torx de sota, perquè hi ha el perill de ratllar l’escapament (aquests es treuen més endavant amb el tub tret)
Ara ja podem separar els col·lectors del silenciós fent girar aquest últim cap enfora de la moto (a mi em va costar Déu i ajuda ja que, com la brida, estava molt rovellat i el xassís no permet gaire joc), posar l’escapament sobre la taula i treure la brida final vigilant de no ratllar-lo.
El següent pas es treure els col·lectors. Per fer-ho, en primer lloc hem de desconnectar les sondes lambda. Aquestes tenen un connector de color negre a darrera de cada cilindre. Atenció! Desconnectar el connector i deixar el cable penjant, no traieu la sonda del col·lector ni la mogueu de la posició que té, ja que si ho feu, després tocarà passar per la Can BMW a que ens la tornin a regular i posar en condicions
Un cop tenim les dues sondes desconnectades, afluixem la brida que aguanta la part posterior dels col·lectors al bloc (no hi ha foto). Per fer-ho només hem de treure dos cargols amb la clau torx T30 i obrir una mica la brida.
Fet això ja podem treure els cargols que agafen els col·lectors als cilindres.
Un cop trets, els col·lectors surten fàcilment cap endavant i ja els podem posar a sobre la taula d’operacions per començar amb la cirurgia.
Acabada de treure, la peça té aquesta pinta:
Aquí un detall de la part central que deixa veure que ja tocava una neteja:
Per fer la neteja, en un primer moment, vaig comprar un kit específic que venen al Leroy Merlin, que consta de 2 discs i dues pastes, una per polir la peça i l’altre per treure-li la brillantor, aquest:
Avís: No serveix per res!
Després d’una hora de feina la cosa estava així:
Com es pot veure, al taladre està muntat el disc en qüestió, que per aquesta feina és poc efectiu.
En veure que amb aquest disc em quedava sense moto durant al menys tres mesos, vaig anar a comprar un de més agressiu.
A Metalco vaig trobar aquest:
És un disc de tela amb niló trenat, mot més abrasiu que l’anterior, i amb l ‘avantatja que el niló no ratllarà el cromat dels col·lectors.
També a Metalco vaig comprar una pasta per desbastar de color rosa (els dependents ja l’ofereixen sense demanar-la)
Per fer la feina, es tracta de sucar el disc a la pasta rosa i anar polint els col·lectors.
Quant estan polits, amb el disc de tela (o un altre de tela i niló) i la pasta blava del kit del Leroy Merlin (a Metalco no en tenien de la de treure brillantor), se li treu la brillantor amb relativa facilitat.
Després de 3-4 hores, la cosa està així:
A mesura que es va passant el disc i la pasta, queda un residu al metall, que després hem de treure amb un drap i alcohol (surt amb molta facilitat) i deixa els col·lectors ben lluents.
Aprofitem per netejar l’escapament i la seva brida amb el mateix procediment, encara que no tinc fotos del resultat, i ja que hi estem posats, fem el mateix amb les dues brides metàl·liques, la que agafa els col·lectors al bloc i la que els subjecta a l’escapament.
Per tornar-ho a muntar tot, només hem de fer el procediment a la inversa, tenint en compte de posar greix de coure a la unió entre els col·lectors i l’escapament (no tant per facilitar l’entrada, sinó per que no ens torni a costar de treure el proper cop) i a les brides, tal com es veu a les següents fotos:
Brida que agafa els col·lectors al bloc: ( aquesta, s’agafa al bloc “punxant-la” pel silent-block rodó que es veu, no porta cargol
Brida que uneix els col·lectors i l’escapament.
En el meu cas, l’ideal hagués estat canviar el cargol i la femella d’aquesta brida, ja que com es veu estava molt castigat, però no ho vaig fer perquè no és estàndard, sinó que el cap del cargol té forma ovalada i això obliga a passar per Can BMW, i no vull saber el preu...
Cal vigilar a l’hora d’apretar els col·lectors a la culata, ja que es trenca l’espàrrec, tindrem un problema molt gros i car.
Pels més tiquis-miquis, com jo, els pars per apretar els diferents cargols són aquests (extrets del Reprom oficial de BMW):
Pares de apriete:
- Colector de escape a la culata: Tuerca de sombrerete M8: 21 Nm
- Abrazadera de sujeción del colector de escape detrás: M6 x 20: 8 Nm
- Silenciador al semichasis trasero: M8 x 45: 19 Nm
- Abrazadera del silenciador y del colector de escape: M10 x 1.5 x 52 -* 10.9: 55 Nm
- Defensa de protección del motor en el motor: Defensa de protección del motor en el motor, delante a la derecha, M6 x 10: 8 Nm (con arandela suelta)
Silentbloc en motor, M8: 19 Nm
Defensa de protección del motor en el motor, detrás a la izquierda y a la derecha, Tuerca hexagonal M8: 19Nm
Defensa de protección del motor en el motor, delante a la izquierda, M8 x 16: 19 Nm
I al final de tot, la cosa queda així: